Noord-Thailand: Echte Bollenstrekers in de bush! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Roosmarijn de Boer en Nadi Hoogkamer - WaarBenJij.nu Noord-Thailand: Echte Bollenstrekers in de bush! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Roosmarijn de Boer en Nadi Hoogkamer - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand: Echte Bollenstrekers in de bush!

Door: Nadi Hoogkamer

Blijf op de hoogte en volg Roosmarijn de Boer en Nadi Hoogkamer

27 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

'Kilometers spoooor schieten onder ons doooor!' En zo zaten wij met een grote trotse glimlach, veroorzaakt door onze zelfstandige pak-een-trein-manoevres, in de trein van Bangkok naar Chiang Mai. Na een hobbelende treinrit van 16u arriveerden wij om 6u 's ochtends met opgeheven hoofd bij Thailand Guesthouse. Bij het zien van de aandachtvragende bedjes in onze geboekte kamer sprongen wij direct in onze pyjama's om nog 3u van onze slaap te kunnen genieten.

'Meheh! Meheh!' Al enkele nachten worden wij geteisterd van nieuwsgierigheid welk dier dit geluid maakt. Zo ook op onze 1e ochtend in Thailand Guesthouse. Bij het horen van deze reeds bekende wake-up call hesen wij ons alvast in onze sportieve outfits. Tijdens ons literatuuronderzoek naar Chiang Mai duidden namelijk meerdere bronnen ons erop dat je hier fantastische raftavonturen kan beleven. Eenmaal bij de receptie aangekomen, werd ons echter al snel duidelijk dat alle raftpraktijken de komende maanden niet tot uiting werden gebracht wegens de droge periode. Jammer, maar helaas! Al snel lag optie 2 kant en klaar op de toonbank: Een 2-daagse jungletocht met gids incl. overnachting in een bamboehut. Aangezien dit ons als als muziek in de oren klonk, boekten wij deze trip zonder te aarzelen. Ik zeg: Bergschoenen aan, safarimuts op en gaan!

Die morgen werden wij stipt 8.30u opgehaald door onze gids. De super lieve en oprechte eigenaresse van Thailand Guesthouse beantwoordde onze 'See you tomorrow evening!'-vaarwelgroet met 'Yeah, hopefully..' Oh my buddha, wat gaan wij nu toch weer tegemoet!

Deze weifelende gedachtes (logisch na onze aanvaringen met geboekte trips in Cambodja die nog vers in het geheugen liggen) werden gelukkig snel weggenomen. Onze gids was gecertificeerd met een gouden gids badge, sprak goed Engels en voordat wij naar de jungle vertrokken moesten wij onze officiele insurances tekenen voor het geval wij van een klif zouden donderen. Bovendien vertelde onze gids dat wij als enigen de 'goedkope' jungletocht van 1500 Bath hadden geboekt. Doordat alle andere sensatiezoekers fan waren van de tocht van 2100 Bath, werden wij automatisch bij deze groep toegevoegd. Hiervoor hoefden wij echter niets bij te betalen, maar zouden wij worden getrakteerd op een nog mooiere hikingtocht als extraatje. Dit klonk goeeed!

Onze groep, die tevens als steun en toeverlaat zou functioneren op donkere jungledagen, bestond uit in totaal 8 personen (2 Fransen, 2 Duitsers, 2 Hongaren en wij als broekies van de club!). In de bus naar de jungle toe deelden wij onze backpackersverhalen met elkaar. Al snel werd ons duidelijk dat wij niet de enige toeristen waren die slachtoffer waren geworden van oplichterij. Heel fijn, de unieke band was meteen gesmeed.

Onze eerste activiteit bedroeg een bezoek aan de longnecks, een bergvolk welke leeft in Noord-Thailand. Vanaf 6-jarige leeftijd krijgen de vrouwen hun eerste ring om hun nek gedraaid. Een ring weegt overigens 5 kilo, maar ondanks er elk jaar een ring bij komt lopen ze nog steeds niet scheef. Heel bizar om dit te zien, maar wat een bijzondere ervaring! Al snel werden wij bekroond tot mede-longnecks (zie foto) en hadden wij een paar kilo aan ringen aan ons nek hangen.

De tweede activiteit bestond uit een olifantenrit. Wat fijn om te zien dat deze beesten hier verhoudingsgewijs goed worden verzorgd! De olifanten liepen los, de slagtanden waren aanwezig en een speelse baby-olifant vroeg continu om onze aandacht. Heel gaaf!

Daarna volgde het startschot voor onze jungle-trial. Zo klunzig als Roos dacht dat ze was, zo behendig klom ze over takken en hing ze aan lianen. Wij waren als Janes die zich soepel een weg door de jungle baanden. Nouja soepel? Na 2u klimmen en klauteren over de meest onbegaanbare paden, dacht onze gids om een level in hiking te stijgen door off-road te gaan. Dit hadden we beter niet kunnen doen, want na 40 minuten in de nog meer ondoordringbare bush konden wij regelrecht weer omkeren om toch ons originele pad te vervolgen. (Niet geheel onbelangrijk: Tijdens onze schietgebedjes en bijna doodervaringen werd ons pas duidelijk dat deze gevorderde hikingactiviteiten alleen deel uitmaakten van de 2100Bath tour en juist NIET van de door ons geboekte 1500Bath tour) Leuk extraatje gids! Vele schrammen, sneeen en insecten hadden ons dus juist bespaard kunnen blijven...

Na uiteindelijk 4u ploeteren en 8 liter aan vocht kwijt te zijn geraakt, klonk het geluid van de water ons als muziek in de oren. We bonden direct onze lendelapjes voor en sprongen in het water voor wat verfrissing.. En of het fris was! Bij de eerste meters hapte ik naar adem en was mijn hartslag totaal ontfutst. Het was vergelijkbaar met de nieuwjaarsduik in Nederland die ik 3x heb overwonnen. Vind je het gek met een omschakeling van lichaamstemperatuur 45C naar een watertemperatuur 15C. Brrr! Maar als ware atleten lieten wij ons hierdoor niet afschrikken. Het was tenslotte een fantastisch mooie plek die wij niet zomaar aan ons voorbij konden laten gaan :)

Daarna maakten wij kennis met de locals en het fantastische bamboehutje waarin wij de nacht gingen trotseren (feitje: 's nachts koelt het af tot 15C, zeer koud voor inmiddels geacclimatiseerde backpackers). Lekker primitief was dit hutje, daar houden wij van! Nadat onze gids ons een heerlijk Thais avondmaal had voorgeschoteld, sloten wij de avond af met sterke verhalen rondom het kampvuur. Moe maar voldaan sloten wij uiteindelijk onze oogklepjes.

'Ik lig gebroooooken in mn bed!' Damn, hallo spierspijn! Bij het aanzien van nog zo'n fanatieke hikingtocht in het verschiet draaiden wij ons het liefst nog een keer om. Desalniettemin zetten wij wederom onze oogverblindende 'goedemorgen sunshine!'-glimlach op en deden wij alles met onze grootste plezier mee. Nog meer bezoekjes aan bergvolkeren, watervallen en bamboeraften op een 'zeer' heldhaftige rivier waren de agendapunten van dag 2. Ondanks dat wij hier heel erg van hebben genoten, moeten wij ook in alle eerlijkheid opbiechten dat wij blij waren om weer bij de voordeur van Thailand Guesthouse te arriveren. En wel levend en in goede gezondheid! Heerlijk om al dat stof, vuil, zand, kiezels, insecten en ander gespuis van je af te douchen. Dat was ons weer een avontuur!

De volgende dag vertrokken wij met een minivan naar Pai, een hippiedorpje boven Chiang Mai. Een (voor sommigen misselijkmakend) 175-bochten tellend busritje, bracht ons bij het Walhalla: Een heeeerlijk, mega stoer en vredelievend hutje genaamd Baan Kati Sod! Wiegende hangmatjes, sudokuboekjes in overvloed, tokkelende melodieen van John Mayer, zachte briesjes door onze fris gewassen lokken.. Dit hadden wij nodig! En dat terwijl jullie bezig zijn met het bouwen van jullie 3e iglo, HA-HA! Kort gezegd, wij voelden ons tussen de rastafari's en de Bob Marleys helemaal thuis!

In Pai is de scooter het meest gebruikte vervoersmiddel. Vandaar dat wij ook voor 1 dag zo'n retro scootmobiel hebben gehuurd om de mystieke omgeving onveilig te maken. Roos als ervaren scooterrijdster en ik als levendige navigatie, topcombi! Na de jungletour in Chiang Mai waren wij vol overtuigd van onze eigen gidskwaliteiten. De wandeling naar de Mae Yen Waterfall, Pai Hot Springs (natuurlijke mineraalbaden van minstens 35C), Pai Canyon en Pembok Waterfall zijn daarom geen onbekend terrein meer voor ons. Tijdens onze tour hebben wij tevens gehoor gegeven aan een hevig zwaaiende boer. Hij bood ons heerlijke door hem verbouwde producten aan, waaronder verse Roselle Juice (rozenbottel), bananen chips, potatoeschijfjes en passievrucht. En dat allemaal in ruil voor een vrijblijvende donatie. Super cool!

Kortom, na de meeslepende akkefietjes in Cambodja en de zweterige jungletocht in Chiang Mai, zijn wij in Pai heerlijk tot rust gekomen. Onze batterij is als een Duracell konijn weer opgeladen.

Midden-Thailand (Ayutthaya en Kanchanaburi): Be Ware!

• 27 Maart 2013 - 12:48

Rob En Krien:

hallo Meiden

Wat een fantastische avonturen leuk om te lezen vanuit onze Iglo nog nooit sneeuw geruimd bij het ingaan van de zomertijd (;<) valt wel mee hoor. Leuk de jungle tour, klinkt naar meer en denk maar zo dubbel genieten van je hotel bedje op het moment dat die wel hebt. Lieve groetjes uit Ter Aar en kijken nu al uit naar het volgende verslag

Doei

• 27 Maart 2013 - 13:03

Leo:

Weederom een heel fraai verslag.

Aan de mooie foto's is goed te zien dat jullie nek een stuk langer is geworden. Handig ingeval jullie de nek weer moeten uitsteken.

Groetjes

• 27 Maart 2013 - 13:15

Corry-Anne:

Wat beleven jullie veel.Weer hele mooie verhalen.Liefs xxx

• 27 Maart 2013 - 14:01

Pieter:

Schitterend!

• 27 Maart 2013 - 14:04

Jasper:

Ik denk dat het geluid dus van een gekko is, de tokeh.

• 27 Maart 2013 - 14:12

Vioon:

MIEP EN MIEP op de scooter hahaha geniaal meiden!
    Wat prachtig om te lezen allemaal! GENIET!!! dikke kus van mij!!!

• 27 Maart 2013 - 14:25

Annemarie:

Ah.... mooi verhaal, de ups en downs van het backpacken maar dat maakt het juist zo leuk. En volgens mij genieten jullie er enorm van. Ik geniet een beetje mee, bij 't zien van al die prachtige foto's. Verheug me op 't volgende verslag. Groetjes Annemarie

• 27 Maart 2013 - 14:30

Rosalie:

Supercool! Wat een avonturen in no time. Wish I was in Pai again. Heerlijk genieten. Ben benieuwd waar jullie nu naar toe gaan. Eerst nog lekker chillen en genieten in Pai?

• 27 Maart 2013 - 20:45

Mamsie:

Was weer erg leuk om om te lezen. Trouwens die beesten die je met je telefoon gefotografeerd had
    lijken wel op tsjie tsjaks. Hadden we in Nieuw Guinea ook aan de wanden lopen. Ze doen niets. Bijzondere slaapplaatsen hebben jullie steeds. En dan te bedenken dat jij als laatste thuis ergens wilde
    logeren. Moet je nu zien hoe makkelijk het je afgaat. Het gaat jullie goed. En Asha gaat ook nog steeds
    goed. Oma Lis is onder behandeling bij een pijncentrum in Voorschoten. Vanmorgen was de pijn in
    haar benen weg. Haar rug niet maar dat is een ander probleem. Denk aan jullie. mamsie xxx

• 28 Maart 2013 - 00:10

Steef:

Haaaai meiden!

Geweldige avonturen beleven jullie! Ik krijg al helemaal zin om ook naar Azie te gaan. O wacht even, IK GA OVER EEN PAAR MAANDJES :D. Heel veel plezier nog en onthou de goede plekjes voor mij!!

Liefs Steef

• 28 Maart 2013 - 00:10

Steef:

Haaaai meiden!

Liefs Steef

• 28 Maart 2013 - 21:50

Leny:

Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten, ga zo door.......
    Het is hier nog steeds erg koud!! En dan jullie " afkoelen" in de waterfall...lekkerrrrr.
    Prettige paasdagen en 1april denk ik extra aan je Roos! Groetjes en een extra knuf van Djoeke.

• 28 Maart 2013 - 23:42

Romyvanderpool.nl:

Wat een geweldige schrijftaal en stijl, geniet zo met steeds schaterlachen! Geweldig, en jullie zijn stoer en dapper! Veel plezier en een verder nog veel genieten!xx voor jullie! René en Romy

• 30 Maart 2013 - 09:37

Tijmen:

Gave foto's zeg!

Krijg gelijk zin om weer te gaan.

Laat je niet bang maken door de Gekko's :)

• 30 Maart 2013 - 22:01

Mammie:

Toch ook nog fijne paasdagen gewenst en tik maar een eitje van ons. Ben de paasdagen op Archeon
    aan het werk zonder kampvuur in de hut, lekkerbrrrrr. Sneeuw was hier vanmorgen weer aanwezig en ijs in de sloot. Milou en Bart zijn aan het kaarten met je vader en Jidde. Liefs, mamsie.

• 01 April 2013 - 10:36

Dolf En Irmgard:

Lieve Roosmarijn,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Gezellige dag in Thailand of zijn jullie alweer verder getrokken? Het ziet er allemaal geweldig uit!
    Veel plezier verder.
    Groetjes Dolf en Irmgard

• 01 April 2013 - 13:55

Titia:

Ha Roos,

Steeds meer levenswijsheid zo te horen. Heb ik de verhalen over Cambodja ergens gemist???
    Of ging deze trip gewoon niet door vanwege oplichterij?
    Er zijn verhalen die ik herken uit de verhalen van Anna (die over de jungle met de waterval).
    Gelukkig zijn jullie nog niet ziek geworden, zo te horen.

• 01 April 2013 - 13:59

Titia:

okee, had niet goed gekeken. Lees nu alle frustraties. Getver, die maar snel weer achter je laten.

• 02 April 2013 - 15:24

Belinda:

Haha, wat een prachtige verhalen. Veel plezier nog mt d elaatste loodjes
    Groetjes uit winter fris den Haag

• 03 April 2013 - 20:14

Manon:

Hey Roosmarijn, ben je jarig geweest op 1 april? Net als mijn vader. Ik las net wat in de reakties.
    In elk geval van harte gefeliciteerd nog dan xx. Zo'n verjaardag zal je niet gauw weer hebben. Manon.